twitter
    Blog-blog Politik Pro Barisan Nasional

Nuffnang

Pengikut

r b f

sumber :-

r b f


Kes Saman Felda: Pas Diliwat PKR Buat Kali Kedua Dalam Tempoh Dua Bulan

Posted: 22 Apr 2014 08:58 PM PDT


Saya yakin ramai diantara kita masih ingat bagaimana Pas dan PKR menuduh Felda menjual minyak sawit Malaysia ke Israel pada tahun 2012. 

Seorang peneroka Felda yang gagal dan juga bekas bakal Pengerusi Felda sekiranya pak-khatan rakyat memenangi PRU 13 yang lepas, Mazlan Aliman dengan penuh bangganya mengumumkan dalam Muktamar Pas di Kota Bharu pada November 2012 bahawa dia ada invois sebagai bukti Felda menjual minyak sawit kepada Israel. 

Maka apa lagi, penyokong-penyokong Pas yang dungu dan berotak udang pun menyambutnya  dengan laungan…TAKBIRRRRR…..
Selingan sikit: Lihat iklan anak panah merah. Tahan lama, lebih kilometer, ketegangan, kekerasan. Seks dan Pas tak dapat dipisahkan. Dalam lidah rasmi Parti Islam pun iklan ubat seks siap sebut tegang dan keras. 

Seterusnya dia mengajak penyokong-penyokong Pas berdemostransi di Ibu Pejabat Felda pada 23 November 2012 atas nama menghantar memorandum bantahan kepada Felda kerana menjual minyak sawit kepada Israel. 

Selepas itu gegak gempitalah dalam harakah dan suara keldaian bahawa kerajaan pimpinan Najib mesra Israel dan menjual minyak sawit kepada Israel, mengkhianati perjuangan rakyat Palestin dan macam-macam lagi tuduhan jahat. 

Felda telah menafikan perkara tersebut. Felda telah memberi tempoh 14 hari kepada mereka untuk menarik balik fitnah tersebut. 

Berita Harian 12.12.12

Selepas tamat tempoh 14 hari yang ditetapkan Felda, mereka-mereka yang membuat tuduhan jahat kepada Felda tidak memohon maaf. Akhirnya Felda meneruskan tindakan saman tersebut. Tahniah diucapkan kepada Felda kerana tegas dan konsisten. 

Perbicaraan telah berjalan. Sebanyak tujuh saksi defenden yang dipanggil. Ketujuh-tujuh mereka juga adalah orang yang dinamakan oleh Felda dalam saman itu. Saksi defendan adalah saksi-saksi pihak yang disaman atau kena saman. Dalam bahasa mudah kita boleh katakan saksi-saksi yang menyebelahi atau bersekutu dengan Pas. Manakala saksi-saksi pihak yang menyaman dipanggil saksi plaintif. Dalam bahasa mudah saksi plaintif adalah saksi-saksi yang menyebelahi Felda. 

Enam saksi yang menyebelahi Pas (saksi defendan) telah memberi keterangan di Mahkamah. Mereka ialah, Mazlan Aliman, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, Ketua Pengarang Harakah Ahmad Lutfi Othman, Pengarang Harakah Taufek Yahya, penulis artikel Mohd Arif Atan dan pencetak Harakah, Angkatan Edaran Sdn Bhd.

Suara Keldaian November 2012
Apabila tiba giliran saksi ke 7 sebelah pihak mereka, iaitu Setiausaha Agung PKR , Saifuddin Nasution@Din Batak, saksi ini telah belot kepada rakan-rakan mereka yang lain. Saksi ini mengaku tuduhan yang dilemparkan terhadap Felda itu adalah fitnah. Dia akui Felda tidak menjual minyak sawit kepada Israel. Sila baca dengan teliti di sini

Dalam hal ini Din Batak bukan sekadar mengakui tuduhan terhadap Felda adalah fitnah, malah dia juga telah mengkhianati enam rakan-rakannya yang lain yang sebelum itu berhempas pulas dalam mahkamah mengatakan tuduhan mereka terhadap Felda itu adalah benar. 

Jadi peluang untuk Felda menang dalam kes ini adalah sangat-sangat cerah. Kerana salah seorang dari orang mereka telah mengakui itu semua adalah fitnah. Macam dalam peranglah, apabila salah seorang anggota kita belot dan membocorkan kepada musuh senjata apa yang kita pakai, apa strategi kita, jam berapa kita akan serang dan lokasi serangan di mana, maka harapan kita untuk menang peperangan tersebut adalah sangat tipis. 

Ini adalah kali kedua orang PKR mengkhianati orang Pas dalam tempoh 2 bulan. Sebelum ini orang PKR telah memalukan Haji Hadi dengan saman fitnah RM 2 juta pada 23 Febuari 2014. Semalam 22 April 2014 setiausaha agung PKR pula mengkhianati setiausaha agung Pas dan rakan-rakannya. 

Sedikit penjelasan…mungkin ada yang keliru apabila media semalam melaporkan saman Felda terhadap Din Batak diselesaikan. Apabila diselesaikan bukannya bermaksud keseluruhan saman itu diselesaikan. Ianya hanya penyelesaian antara Felda dengan Saifuddin sahaja. Itu pun kerana Saifuddin telah memohon maaf dan mengakui apa yang dikatakan adalah fitnah. Dalam kes ini Felda mengemukakan saman terhadap 7 pihak. Saman terhadap enam yang lain tidak ada penyelesaian. Dan mereka telah pun memberi keterangan di mahkamah. Apa salahnya kita korbankan seorang untuk kenakan enam orang lagi. Bak kata pepatah, berundur selangkah untuk mara 10 langkah ke depan. Dalam hal ini Din Batak telah memudahkan kerja pihak Felda. Kerana dia telah belot…belot….belot….Dia telah tikam belakang enam lagi kawan-kawannya. Sama-sama kita tunggu keputusannya pada 30 April ini. 

Akhir kata….Terima Kasih Din Batak…..

r b f


Kes Saman Felda: Pas Diliwat PKR Buat Kali Kedua Dalam Tempoh Dua Bulan

Posted: 22 Apr 2014 08:58 PM PDT


Saya yakin ramai diantara kita masih ingat bagaimana Pas dan PKR menuduh Felda menjual minyak sawit Malaysia ke Israel pada tahun 2012. 

Seorang peneroka Felda yang gagal dan juga bekas bakal Pengerusi Felda sekiranya pak-khatan rakyat memenangi PRU 13 yang lepas, Mazlan Aliman dengan penuh bangganya mengumumkan dalam Muktamar Pas di Kota Bharu pada November 2012 bahawa dia ada invois sebagai bukti Felda menjual minyak sawit kepada Israel. 

Maka apa lagi, penyokong-penyokong Pas yang dungu dan berotak udang pun menyambutnya  dengan laungan…TAKBIRRRRR…..
Selingan sikit: Lihat iklan anak panah merah. Tahan lama, lebih kilometer, ketegangan, kekerasan. Seks dan Pas tak dapat dipisahkan. Dalam lidah rasmi Parti Islam pun iklan ubat seks siap sebut tegang dan keras. 

Seterusnya dia mengajak penyokong-penyokong Pas berdemostransi di Ibu Pejabat Felda pada 23 November 2012 atas nama menghantar memorandum bantahan kepada Felda kerana menjual minyak sawit kepada Israel. 

Selepas itu gegak gempitalah dalam harakah dan suara keldaian bahawa kerajaan pimpinan Najib mesra Israel dan menjual minyak sawit kepada Israel, mengkhianati perjuangan rakyat Palestin dan macam-macam lagi tuduhan jahat. 

Felda telah menafikan perkara tersebut. Felda telah memberi tempoh 14 hari kepada mereka untuk menarik balik fitnah tersebut. 

Berita Harian 12.12.12

Selepas tamat tempoh 14 hari yang ditetapkan Felda, mereka-mereka yang membuat tuduhan jahat kepada Felda tidak memohon maaf. Akhirnya Felda meneruskan tindakan saman tersebut. Tahniah diucapkan kepada Felda kerana tegas dan konsisten. 

Perbicaraan telah berjalan. Sebanyak tujuh saksi defenden yang dipanggil. Ketujuh-tujuh mereka juga adalah orang yang dinamakan oleh Felda dalam saman itu. Saksi defendan adalah saksi-saksi pihak yang disaman atau kena saman. Dalam bahasa mudah kita boleh katakan saksi-saksi yang menyebelahi atau bersekutu dengan Pas. Manakala saksi-saksi pihak yang menyaman dipanggil saksi plaintif. Dalam bahasa mudah saksi plaintif adalah saksi-saksi yang menyebelahi Felda. 

Enam saksi yang menyebelahi Pas (saksi defendan) telah memberi keterangan di Mahkamah. Mereka ialah, Mazlan Aliman, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, Ketua Pengarang Harakah Ahmad Lutfi Othman, Pengarang Harakah Taufek Yahya, penulis artikel Mohd Arif Atan dan pencetak Harakah, Angkatan Edaran Sdn Bhd.

Suara Keldaian November 2012
Apabila tiba giliran saksi ke 7 sebelah pihak mereka, iaitu Setiausaha Agung PKR , Saifuddin Nasution@Din Batak, saksi ini telah belot kepada rakan-rakan mereka yang lain. Saksi ini mengaku tuduhan yang dilemparkan terhadap Felda itu adalah fitnah. Dia akui Felda tidak menjual minyak sawit kepada Israel. Sila baca dengan teliti di sini

Dalam hal ini Din Batak bukan sekadar mengakui tuduhan terhadap Felda adalah fitnah, malah dia juga telah mengkhianati enam rakan-rakannya yang lain yang sebelum itu berhempas pulas dalam mahkamah mengatakan tuduhan mereka terhadap Felda itu adalah benar. 

Jadi peluang untuk Felda menang dalam kes ini adalah sangat-sangat cerah. Kerana salah seorang dari orang mereka telah mengakui itu semua adalah fitnah. Macam dalam peranglah, apabila salah seorang anggota kita belot dan membocorkan kepada musuh senjata apa yang kita pakai, apa strategi kita, jam berapa kita akan serang dan lokasi serangan di mana, maka harapan kita untuk menang peperangan tersebut adalah sangat tipis. 

Ini adalah kali kedua orang PKR mengkhianati orang Pas dalam tempoh 2 bulan. Sebelum ini orang PKR telah memalukan Haji Hadi dengan saman fitnah RM 2 juta pada 23 Febuari 2014. Semalam 22 April 2014 setiausaha agung PKR pula mengkhianati setiausaha agung Pas dan rakan-rakannya. 

Sedikit penjelasan…mungkin ada yang keliru apabila media semalam melaporkan saman Felda terhadap Din Batak diselesaikan. Apabila diselesaikan bukannya bermaksud keseluruhan saman itu diselesaikan. Ianya hanya penyelesaian antara Felda dengan Saifuddin sahaja. Itu pun kerana Saifuddin telah memohon maaf dan mengakui apa yang dikatakan adalah fitnah. Dalam kes ini Felda mengemukakan saman terhadap 7 pihak. Saman terhadap enam yang lain tidak ada penyelesaian. Dan mereka telah pun memberi keterangan di mahkamah. Apa salahnya kita korbankan seorang untuk kenakan enam orang lagi. Bak kata pepatah, berundur selangkah untuk mara 10 langkah ke depan. Dalam hal ini Din Batak telah memudahkan kerja pihak Felda. Kerana dia telah belot…belot….belot….Dia telah tikam belakang enam lagi kawan-kawannya. Sama-sama kita tunggu keputusannya pada 30 April ini. 

Akhir kata….Terima Kasih Din Batak…..

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

sumber :-

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Pendedahan mengejutkan waris #MH370 ketika pertemuan tertutup dengan menteri

Posted: 23 Apr 2014 04:02 PM PDT

Selepas lebih 40 hari kehilangan pesawat MH370, isteri kepada pramugara Hazrin Mohamed Hasnan atau lebih dikenali dengan nama Rain, Maizura Othaman hari ini sekali lagi meluahkan perasaannya secara terbuka melalui rangkaian media sosial, Instagram.

Bagaimanapun, kali ini apa yang ditulisnya lebih bermotifkan mencari kebenaran yang didakwa disembunyikan oleh pihak tertentu kepada waris keluarga penumpang pesawat penerbangan MH370 yang hilang pada 8 Mac lepas.

Luahan Intan Maizura:

Screen Shot Facebook Intan Maizura

"Hati saya kuat mengatakan suami saya dan yang lain-lain diculik… oleh sebuah kuasa besar," tulisnya.

Intan sebelum ini pernah meluah perasaan menerima kehilangan Rain yang beliau sifatkan "masih ada" dan menyimpan harapan bahawa suatu hari nanti suaminya akan pulang.

Pada 27 Mac lalu, iaitu 2 hari selepas Intan meluah perasaannya di dalam media sosial, Astro Awani melaporkan keperitan Intan untuk menerangkan keadaan kepada anaknya yang bertanya bilakah bapanya akan pulang.

Dalam pada itu, Astro Awani turut dihubungi oleh seorang waris penumpang MH370 yang dipanggil untuk satu pertemuan bersama Kementerian Luar dan pihak berkuasa pada Ahad, 20 April lepas.

Dia yang enggan dikenali menyatakan, keluarga waris seakan-akan tidak boleh mengawal perasaan dan menjerit-jerit sepanjang Timbalan Menteri Luar, Datuk Hamzah Zainuddin menjelaskan situasi dan langkah susulan yang akan diambil berhubung insiden MH370 ini.

"Waktu mesyuarat dengan Hamzah itu memang teruk, gaduh jerit-jerit di dalam dewan itu," ujar waris berkenaan.

Katanya, waris juga tidak bersetuju mengenai isu bantuan kewangan dan sijil kematian yang dikemukakan kementerian.

"Keluarga mahu bukti fizikal, walau jumpa satu `body' pun jadilah.

"Pada masa itu Intan bangun dan kata, bagaimana hendak percaya, tidak ada satu bukti langsung. Intan tanya apakah benar pesawat itu jatuh ke dalam laut dan semua pihak berkenaan senyap seribu bahasa," jelasnya.

Waris itu turut berada dalam pertemuan tertutup selama lebih dua jam di sebuah hotel di Kuala Lumpur itu bersama 40 waris. Sesi penerangan itu juga dihadiri oleh Ketua Pengarah Penerbangan Awam, Datuk Azharuddin Abdul Rahman dan Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Ahmad Jauhari Yahya.

"Saya tak tahan dengar dan terus balik," katanya.

Pada sidang media selepas pertemuan itu, Hamzah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Waris Penumpang Malaysia Airlines (MAS) MH370 berkata, pihaknya akan mengemukakan cadangan kepada Jawatankuasa Waris Penumpang berhubung bantuan kewangan yang diperlukan dalam masa terdekat.

Hamzah berkata, perkara itu adalah antara isu utama yang dibangkitkan dalam pertemuannya dengan waris yang dilakukan pada sebelah pagi.

Beliau juga mengumumkan kerajaan sedang mempertimbangkan satu tarikh untuk mengumumkan pengesahan beberapa isu melibatkan penumpang dan anak kapal pesawat itu. - ASTRO AWANI

Gadis 'diratah' bakal abang ipar

Posted: 23 Apr 2014 07:20 AM PDT

KUCHING: Seorang remaja bukan saja dipaksa meneguk minuman keras hingga mabuk, malah turut dirogol bakal abang iparnya dalam kejadian di rumah sewa di Jalan Sultan Tengah, di sini.

Mangsa berusia 18 tahun mendakwa kejadian itu berlaku tiga minggu lalu, namun hanya membuat laporan polis malam kelmarin.

Menurut sumber, mangsa mendakwa, kejadian itu berlaku apabila bakal abang ipar berusia 20-an itu turut mengugut memukul mangsa menggunakan botol jika enggan melayan nafsu serakahnya.

"Mangsa yang kini mendirikan rumah tangga membuat laporan polis kerana bimbang suspek mengganggu kehidupannya.

"Dalam laporan dibuat pada jam 9 malam semalam (kelmarin), mangsa mendakwa kejadian itu berlaku di rumah sewa lelaki berkenaan yang bakal menjadi suami kepada kakaknya.

Mangsa tidak berani membuat laporan polis lebih awal kerana takut diugut suspek.

"Suspek mengugut mengupah rakan untuk membelasah mangsa jika mendedahkan perbuatan itu kepada ahli keluarga menyebabkan terpaksa merahsiakan kejadian yang berlaku," katanya.

Sumber itu berkata, selepas tidak tahan penderitaan ditanggung, mangsa akhirnya memberanikan diri membuat laporan di Balai Polis Santubong.

Sementara itu, jurucakap polis ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan dan siasatan dilakukan mengikut Seksyen 376, Kanun Keseksaan kerana merogol.

Hmetro

DAP desak MB Selangor dipecat

Posted: 23 Apr 2014 06:01 AM PDT

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi mendesak supaya pimpinan Pakatan Rakyat mengambil tindakan segera dengan memecat Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Desakan tersebut dibuat ekoran kekecewaan wakil rakyat DAP itu atas kegagalan Abdul Khalid dalam menangani masalah air di Selangor.

Dalam tulisan di laman Facebooknya, ahli parlimen ini berkata, ketika Selangor di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN), masalah catuan air tidak berlaku seteruk ketika di bawah Pakatan Rakyat.

"Saya merupakan seorang pembayar cukai di Selangor sejak bertahun-tahun lamanya kerana saya memiliki rumah di Subang Jaya.

"Kami tidak pernah menghadapi catuan air yang berlarutan begitu lama seperti ini, malah semasa pentadbiran BN sekalipun.

"Kegagalan Pakatan adalah kegagalan Pakatan. Masa Khalid sudah tamat. Pecat orang tidak guna ini," katanya.

Beliau juga meminta wakil rakyat di Selangor membayangkan kesusahan yang dihadapi oleh rakyat negeri itu sejak bermula masalah catuan air ini.

Bekalan air di Selangor mula dicatu sejak Mac lalu akibat empangan dikatakan mula kering kerana masalah kemarau.

Sebelum ini Abdul Khalid pernah membuat kenyataan Selangor tidak menghadapi masalah bekalan air mentah, sebaliknya berdepan masalah air yang dirawat.

Namun, apa yang berlaku kini, Selangor kini bukan hanya berdepan masalah air yang dirawat tetapi turut kekurangan bekalan air mentah.

Obama ke M'sia: 'Untuk beritahu anda, saya perlu bunuh anda'

Posted: 23 Apr 2014 05:31 AM PDT

KUALA LUMPUR: Bersedialah dengan kawalan keselamatan peringkat tertinggi menjelang ketibaan Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama di ibu negara pada Sabtu ini. Menjadi tradisi apabila pemimpin tertinggi AS itu berada di luar negara, tahap keselamatan sama ada di jalan raya mahupun ruang udara sering dititik-beratkan.

Selain kehadiran polis, beberapa jalan utama di ibu negara akan ditutup dengan 'zon larangan terbang' dikuatkuasakan menjelang ketibaan Obama di pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang, petang Sabtu.

Setiap orang mengunci mulut mengenai setiap pergerakan Obama di sini.

Seorang pegawai Kedutaan AS memberikan respons dengan berkata: 'Untuk memberitahu anda, saya perlu membunuh anda." Perkhidmatan Rahsia AS telah berada di negara ini sejak beberapa bulan lalu, bagi 'melindungi' laluan, hotel dan lokasi yang akan ditujui Obama.

Pesawat kargo tentera AS telah mula menghantar peralatan logistik untuk lawatan Obama termasuk kenderaan sokongan dan trak sarat dengan kepingan kaca kalis peluru untuk melindungi cermin hotel yang menempatkan presiden itu.

Lawatan Obama ke Malaysia merupakan yang pertama dilakukan Presiden AS dalam tempoh 48 tahun lalu selepas kunjungan terakhir oleh Lyndon B. Jonhson pada 1966.

Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA) Datuk Azharuddin Abdul Rahman mengesahkan langkah keselamatan di ruang utama akan diperketatkan.

Beliau berkata, jabatan itu sudah berada dalam keadaan sedia.

"Saya tidak boleh beritahu anda lebih banyak mengenainya kerana ia akan melanggar etika," katanya ketika dihubungi pada Selasa.

Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh berkata, polis sudah bersedia sepenuhnya dalam aspek keselamatan.

"Kami mempunyai pasukan yang mencukupi dan akan bekerjasama dengan agensi lain bagi memastikan segalanya berjalan lancar," katanya.

Presiden AS ke-44 itu akan dibawa menggunakan kereta berperisai, Cadillac One yang dilengkapi dengan semua ciri-ciri keselamatan.

Suasana sepanjang kunjungan Obama di Malaysia pernah dirasai di Tokyo, dimana kira-kira 16,000 anggota polis dikerahkan untuk mengawal keselamatan Obama yang berkunjung ke negara matahari terbit itu hampir dua dekad lalu.

Obama kini berada di Jepun dan akan berangkat ke Seoul sebelum memulakan lawatan ke Malaysia, Sabtu ini.

Media tempatan melaporkan, satu pertiga anggota polis ditugaskan semasa lawatan dua hari Obama ke Jepun yang bermula pada Rabu.

Sihir, dadah punca kejayaan Hafiz Suip?

Posted: 23 Apr 2014 05:01 AM PDT

Bekas peserta Akademi Fantasia musim ketujuh, Hafiz Suip telah dikatakan menggunakan ilmu sihir untuk mencipta rekod kegemilangannya sekaligus melipatgandakan lagi pencapaiannya.

Namun begitu, Hafiz Suip menafikan semua dakwaan mengarut itu sambil mengatakan dirinya masih berpegang teguh dengan agama Islam yang dianutinya sejak lahir lagi.

"Saya amalkan ilmu hitam? Itu mengarut! Bagi saya kalau kita nak cari rezeki biarlah cara yang betul dan diberkati. Kalau saya gunakan ilmu hitam, saya rasa hari ini saya tak jadi penyanyi. Mak ayah saya berpesan, kalau nak sesuatu itu biar atas daya usaha kita sendiri. Apa yang saya kecapi ini atas usaha gigih saya sendiri," katanya.

Bagaimanapun, Hafiz tidak marah dengan dakwaan tersebut sebaliknya menyifatkan itu semua adalah lumrah dalam perjalanan untuk berjaya.

"Biasalah manusia ni kadang kadang tak boleh tengok orang lain senang. Mulalah timbul buruk sangka dan andaian yang bukan-bukan terhadap kita," tambahnya lagi.

Tidak cukup dengan itu, Hafiz dituduh pula mengambil dadah.

Menguatkan lagi spekulasi, kerana susuk tubuh pelantun Deritaku Bahagiamu ini dilihat kini semakin susut.

Sekali lagi Hafiz tertawa mendengar tuduhan tersebut & memberitahu dia memang dalam proses mengurangkan berat badan kerana mahu menjaga imej dan penampilannya disamping kesan daripada letih bekerja. Bahkan Hafiz berani dan bersedia untuk menjalani ujian air kecing demi membuktikan dia bersih daripada pengambilan dadah.

"Bila orang tengok kita gembira, mula lah mereka tak senang dengan kita. Kenapa saya nak kena ambil dadah kalau ianya akan membunuh karier kita. Impak dan kesan pengambilan dadah tu sangat dasyat. Kenapa saya nak rosakkan diri saya dengan melakukan perkara sebegitu.

"Kalau ada pihak yang mendakwa saya mengambil dadah, saya bersedia untuk membuat ujian urin. Saya berani katakan yang saya bersih," tegasnya.

Sumber

Aksi 'panas' ibu dan anak tepi pantai cetus kontroversi

Posted: 23 Apr 2014 12:01 AM PDT

Dari jauh kelihatan model terkenal Stephanie Seymour, 41 tahun, hanya memakai bikini warna pink, tengah bermesraan ditepi pantai dengan seorang lelaki muda. Setelah di lihat dua kali..laaa tu kan anak lelakinya sendiri, Peter Brandt II, 18 tahun.

Ibu dan anak itu dirakam kamera jalan beriringan bercium sambil berpelukkan. Foto itu segera mengundang kutukkan ramai. Mana mungkin kehidupan normal anak dan ibu berkelakuan seperti itu.

"Saya tahu ada jurugambar tengah merakam" kata Peter di akaun Facebooknya, seperti dikutip USA Today.

"Tidak ada yang kami sembunyikan. Dan saya seorang gay."





Wardina pohon maaf, kemelut dengan Ustaz Don tamat

Posted: 22 Apr 2014 11:01 PM PDT

Kemelut antara Wardina Safiyyah dan Ustaz Don Daniyal berakhir semalam melalui satu status di Laman Facebook Page Official Wardina Safiyyah.

Wardina dalam status itu meluahkan perasaan beliau mengenai isu Video Kontroversi Ustaz Don Daniyal yang tersebar di media sosial. Beliau memohon maaf sekiranya status kontroversi sebelum ini dianggap menghina. Selain itu, Wardina juga mengatakan beliau telahpun memohon maaf secara personal kepada Ustaz Don dan Ustaz Don juga telah memaafkannya.

Walaubagaimanapun, terdapat segelintir pengguna Facebook merasakan permohonan maaf beliau seperti diatas tidak ikhlas, sinis dan seolah-olah tidak mahu kalah.

Sepatutnya isu ini tidak timbul sekiranya Wardina meminta penjelasan lebih awal daripada Ustaz Don sendiri sebelum membuat tuduhan melulu di media sosial.

Dr. Asri tegur portal Keadilan ubahsuai hadis nabi untuk Anwar

Posted: 22 Apr 2014 10:28 PM PDT

Kecoh dengan sikap pemimpin Islam yang sanggup tunduk pada mayat Karpal Singh, portal-portal mereka mula menulis hadis sendiri demi mempertahankan pemimpinnya.

Dicelah-celah itu, Dr Asri menyuarakan pendapatnya berkenaan kesangsian beliau terhadap hadis yang telah dimanipulasi oleh pihak yang terbabit.
Dr. Asri berkata:
Saya tindak pasti sejauh mana ketepatan laporan akhbar rasmi Parti Keadilan ini. Jika benar ia merupakan satu tokok tambah kepada hadis Nabi s.a.w. Walaupun hadis Nabi s.a.w tentang bangun ketika jenazah yahudi lalu itu sahih namun tiada tambahan 'tunduk dan diam' dalam mana-mana riwayat.

Jika tidak, pasti para sarjana tiada khilaf tentang 'illah (punca hakiki) bangun tersebut. Adalah dilarang menokok tambah hadis yang memberikan implikasi makna lain dari maksud asal sesebuah riwayat.

Semua pihak kena berhati-hati berkaitan hadis. Sebelum ini kita ada ulama muda sebuah parti yang sering meletakkan hadis luar dari konteks untuk maksud politik mereka. Sehingga menyatakan harga naik ketetapan Tuhan untuk menjustifikasikan keadaan politik yang ada tapi tidak pula mahu menyatakan air tiada itu ketetapan Tuhan kerana itu tidak menguntungkan politik mereka.

Ada penceramah yang membawa hadis palsu dalam menarik pendengar. Jangan pula ada yang menokok tambah hadis untuk menjustifikasikan tindakan politik tertentu.

Jenazah bukan muslim dihormati dengan cara yang Islam ajar kita, tidak memerlukan 'penambahan sendirian berhad' ke atas riwayat yang sahih. Pihak berkenaan hendaklah menarik balik penambahan tersebut.

Apa pula kata alim ulama dari sebelah sana?

Foto awek baru Shah Jaszle bertuala jadi perhatian

Posted: 22 Apr 2014 09:02 PM PDT

Pelakon terkenal, Shah Jaszle telah menimbulkan kontroversi lagi apabila telah berkongsi beberapa gambar mesra bersama seorang gadis bernama Hanis Husna yang dikatakan kekasih baru beliau.

Orangnya tidaklah secantik dan sejelita Redzwani Puteri namun penampilan wanita itu lebih seksi dan sosial. Mungkin inilah antara punca mengapa Shah Jaszle tertarik dan terpikat.

Gambar-gambar awek baru Shah Jazle yang super hot ini dikongsi di beberapa blog terkenal. Rata-rata pembaca menghentam gadis ini dan ada yang nakal menuduhnya sebagai perampas tunang orang.Apa pun, jom terjah gambar kekasih baru Shah Jaszle, Hanis Husna ini.


Brunei tangguh hukum hudud

Posted: 22 Apr 2014 08:11 PM PDT

Bandar Seri Begawan: Brunei menangguhkan pelaksanaan undang-undang Islam yang sepatutnya bermula semalam ketika negara itu menerima kecaman Majlis Hak Asasi Manusia PBB.

Pembantu Pengarah Unit Undang-undang Islam Brunei, Jauyah Zaini berkata, tiada tarikh baru ditetapkan untuk memulakan pelaksanaan undang-undang syariah itu yang menyediakan peruntukan hukuman sebat, memotong tangan atau kaki serta rejaman hingga mati.

Namun, Jauyah berkata, undang-undang itu akan tetap dilaksanakan "dalam masa terdekat." Katanya, pelaksanaan undang-undang itu terpaksa ditangguh atas sebab yang tidak dapat dielakkan.

Pengumuman itu dibuat ketika Sultan Hassanal Bolkiah mengadakan lawatan rasmi ke Singapura dan kerajaan dipercayai menunggu pemerintah berkuasa itu kembali sebelum memperkenalkan undang-undang sensitif berkenaan.

Namun, penangguhan pelaksanaan hukuman itu mampu mengubah pendirian sultan berusia 67 tahun itu.

Pihak berkuasa baru-baru ini menjalankan beberapa taklimat untuk agensi rasmi dan organisasi bukan kerajaan bagi menerangkan mengenai hukuman berkenaan.

Peguam dan aktivis hak asasi, Nizam Bashir berkata, pengenalan undang-undang itu bagaikan satu tembok bagi mengatasi globalisasi.

"Jika anda cuba melompat tembok itu, akan timbulnya beberapa isu.

"Setiap kali anda menerima jawapan, soalan lain akan bermula dan memberikan mereka idea yang tidak selari dengan konsep yang difahami," katanya.

Sementara itu, Majlis Hak Asasi Manusia PBB menyatakan "sangat bimbang" dan mendakwa, hukuman seperti merejam dengan batu diklasifikasi undang-undang antarabangsa sebagai hukuman "penderaan kejam dan tidak berperikemanusiaan." Hampir 70 peratus daripada 400,000 rakyat Brunei adalah Melayu Muslim, manakala kira-kira 15 peratus lagi etnik Cina bukan Islam.- AFP

'Adegan intim itu memang keterlaluan'

Posted: 22 Apr 2014 07:01 PM PDT

Walaupun ada dikalangan anda yang tidak berapa mengikuti drama fenomena 'Bukan Kerana Aku Tak Cinta' (BKATC), tapi setidak-tidaknya anda pasti tahu atau pernah terbaca laporan media mengenai kontroversi gambar sedutan babak-babak intim dua teraju utamanya iaitu Nelydia Senrose yang memengang watak Mastura dan Sharnaaz Ahmad yang menghidupkan watak Jebat.

Menurut heroinnya, Nelydia, mengakui ada beberapa babak lakonannya bersama Sharnaaz yang agak keterlaluan. Namun sebagai pelakon, mereka bersikap profesional dan hanya mahu memberikan lakonan yang terbaik. Selain, memenuhi tuntutan watak sepertimana yang tertulis dalam novel asalnya.

"Saya akui ada babak romantis lakonan kami yang agak keterlaluan. Tapi itu kehendak novel. Kami dah berikan lakonan yang terbaik", katanya ketika ditemui pada majlis tayangan episod akhir 'Bukan Kerana Aku Tak Cinta' bertempat di Red Carpet Avenue @ Encorp Strand Mall, Kota Damansara, malam tadi.

Sejak bermula episod pertama lagi, Sharnaaz kerap memuat naik gambar-gambar sedutan babak romantis dan intim Jebat dan Mastura. Ditambah pula dengan kapsyen penuh makna dan memberi maksud mendalam seolah-olah mereka pasangan bercinta yang sebenar. Lantas aksi lakonan mereka berdua seperti yang ditunjukan pada gabar-gambar itu mendapat komen positif malah ramai peminat drama tempatan yang menyukainya.

Tak kurang juga komen negatif peminat yang menganggap adegan mereka itu keterlaluan dan tidak sesuai untuk tontonan umum. Bahkan kekasih Nelydia sendiri iaitu pelakon dan pengacara Qi Razali pernah meluahkan rasa bengang dan cemburu terhadap Sharnaaz kerana didakwa sengaja 'menayangkan' momen-momen romantis bersama kekasih hatinya.

Tambah Nelydia lagi, selepas berbulan membawakan watak Mastura, dia bagaimanapun sedih apabila drama itu telah pun sampai ke penghujung episod. Namun dia gembira kerana karya yang diadaptasi dari novel nukilan E-Man Sufi itu mendapat sambutan hangat daripada para penonton.

Nelydia akui sedih kerana bakal meninggalkan watak Mastura.
Mengimbas sedikit pengalaman sepanjang pengambaran, Nelydia berkata ada satu babak yang membuatkan dia berasa segan dengan diri sendiri. Misalnya babak dia perlu bercakap dengan bayi di dalam perutnya.

"Babak masa saya mengandung dan bercakap dengan bayi saya sendiri, itu babak paling buat saya rasa segan dengan diri sendiri. Babak tu pun banyak kali take. Saya memang tak tahu kenapa saya rasa sangat jangal dan malu nak lakonkan babak tu. Cara saya atasi perasaan segan itu dengan cara saya gelak puas-puas dulu lepas tu baru saya masuk set sebagai Mastura.

"Selain tu babak yang paling akan menjadi ingatan saya ilaha babak-babak nostalgia yang sanagt dekat dengan pembaca-pembaca novel bagi drama ini seperti babak masuk hospital dan babak terjun kolam", katanya.

'BKATC' mengisahkan kehidupan seorang lelaki kataris bernama Jebat lakonan Sharnaaz, berdarah campuran Melayu dan Cina yang berubah daripada jalan hitam kepada kehidupan yang semakin baik. Jebat jatuh cinta dengan seorang wanita bernama Matura lakonan Nelydia selepas tekad berhijrah mendalami agama Islam. Pelbagai konflik terjadi yang menjadi halangan percintaan mereka.

Diarahkan oleh Jamal Khan, drama ini turut dibintangi barisan pelakon seperti Iqram Dinzly, datuk Jalaluddin Hassan, Lisdawati, Chew Kin Wah, Adeline Tsen dan Tony Eusoff. Sebanyak 60 episod, ia telah disiarkan sejak 9 Disember 2013.

- Malaysian Digest

Fesyen ketat: 'Mereka yang berdosa' - Rebecca Nur Al Islam

Posted: 22 Apr 2014 06:35 PM PDT

Aktres kontroversi, Rabecca Nur Al-Islam meluahkan rasa kecewa selepas gambarnya yang berpakaian seperti sejenis sut ketat berwarna merah dengan imej bertudung disebarkan kepada umum pada Ahad lalu.

Dia juga kecewa apabila ada pengikutnya yang tidak bertanggungjawab menyebarkan gambar dia berbaju ketat untuk dijadikan bahan kutukan.

Jelasnya gambar tersebut dimuat naik di Instagram miliknya bukan untuk tontonan umum tetapi ia hanyalah untuk pengikut istimewanya sahaja kerana akaun berkenaan adalah private.

"Instagram saya adalah 'private' dan ia hanya boleh dilihat oleh pengikut-pengikut saya sahaja. Saya tidak buka ia untuk orang ramai.

"Penyebaran gambar itu dibuat sendiri oleh pengikut saya. Kerana itu, masyarakat luar mendapat dosa percuma daripada Tuhan," katanya seperti yang dilaporkan mStar online.

Gambar tersebut mengundang kritikan hebat daripada masyarakat sehingga dia disamakan seperti watak dalam cerita kartun Teletubies.

Pelakon itu turut dikecam memandangkan dia sebagai wanita yang bertudung tidak patut berpakaian sehingga menampakkan bentuk tubuh badan.

Dalam pada itu, Rabecca turut berkata, sebagai seorang wanita yang baharu berhijrah iaitu memakai tudung, dia juga sedang berusaha dalam menjadi seorang Islam yang lebih baik.

"Saya sendiri sedang berusaha menjadi seorang Islam yang lebih baik. Insya-Allah. Tiada siapa yang sempurna," ujarnya.

sumber : mStar online

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Pendedahan mengejutkan waris #MH370 ketika pertemuan tertutup dengan menteri

Posted: 23 Apr 2014 04:02 PM PDT

Selepas lebih 40 hari kehilangan pesawat MH370, isteri kepada pramugara Hazrin Mohamed Hasnan atau lebih dikenali dengan nama Rain, Maizura Othaman hari ini sekali lagi meluahkan perasaannya secara terbuka melalui rangkaian media sosial, Instagram.

Bagaimanapun, kali ini apa yang ditulisnya lebih bermotifkan mencari kebenaran yang didakwa disembunyikan oleh pihak tertentu kepada waris keluarga penumpang pesawat penerbangan MH370 yang hilang pada 8 Mac lepas.

Luahan Intan Maizura:

Screen Shot Facebook Intan Maizura

"Hati saya kuat mengatakan suami saya dan yang lain-lain diculik… oleh sebuah kuasa besar," tulisnya.

Intan sebelum ini pernah meluah perasaan menerima kehilangan Rain yang beliau sifatkan "masih ada" dan menyimpan harapan bahawa suatu hari nanti suaminya akan pulang.

Pada 27 Mac lalu, iaitu 2 hari selepas Intan meluah perasaannya di dalam media sosial, Astro Awani melaporkan keperitan Intan untuk menerangkan keadaan kepada anaknya yang bertanya bilakah bapanya akan pulang.

Dalam pada itu, Astro Awani turut dihubungi oleh seorang waris penumpang MH370 yang dipanggil untuk satu pertemuan bersama Kementerian Luar dan pihak berkuasa pada Ahad, 20 April lepas.

Dia yang enggan dikenali menyatakan, keluarga waris seakan-akan tidak boleh mengawal perasaan dan menjerit-jerit sepanjang Timbalan Menteri Luar, Datuk Hamzah Zainuddin menjelaskan situasi dan langkah susulan yang akan diambil berhubung insiden MH370 ini.

"Waktu mesyuarat dengan Hamzah itu memang teruk, gaduh jerit-jerit di dalam dewan itu," ujar waris berkenaan.

Katanya, waris juga tidak bersetuju mengenai isu bantuan kewangan dan sijil kematian yang dikemukakan kementerian.

"Keluarga mahu bukti fizikal, walau jumpa satu `body' pun jadilah.

"Pada masa itu Intan bangun dan kata, bagaimana hendak percaya, tidak ada satu bukti langsung. Intan tanya apakah benar pesawat itu jatuh ke dalam laut dan semua pihak berkenaan senyap seribu bahasa," jelasnya.

Waris itu turut berada dalam pertemuan tertutup selama lebih dua jam di sebuah hotel di Kuala Lumpur itu bersama 40 waris. Sesi penerangan itu juga dihadiri oleh Ketua Pengarah Penerbangan Awam, Datuk Azharuddin Abdul Rahman dan Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Ahmad Jauhari Yahya.

"Saya tak tahan dengar dan terus balik," katanya.

Pada sidang media selepas pertemuan itu, Hamzah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Waris Penumpang Malaysia Airlines (MAS) MH370 berkata, pihaknya akan mengemukakan cadangan kepada Jawatankuasa Waris Penumpang berhubung bantuan kewangan yang diperlukan dalam masa terdekat.

Hamzah berkata, perkara itu adalah antara isu utama yang dibangkitkan dalam pertemuannya dengan waris yang dilakukan pada sebelah pagi.

Beliau juga mengumumkan kerajaan sedang mempertimbangkan satu tarikh untuk mengumumkan pengesahan beberapa isu melibatkan penumpang dan anak kapal pesawat itu. - ASTRO AWANI

Gadis 'diratah' bakal abang ipar

Posted: 23 Apr 2014 07:20 AM PDT

KUCHING: Seorang remaja bukan saja dipaksa meneguk minuman keras hingga mabuk, malah turut dirogol bakal abang iparnya dalam kejadian di rumah sewa di Jalan Sultan Tengah, di sini.

Mangsa berusia 18 tahun mendakwa kejadian itu berlaku tiga minggu lalu, namun hanya membuat laporan polis malam kelmarin.

Menurut sumber, mangsa mendakwa, kejadian itu berlaku apabila bakal abang ipar berusia 20-an itu turut mengugut memukul mangsa menggunakan botol jika enggan melayan nafsu serakahnya.

"Mangsa yang kini mendirikan rumah tangga membuat laporan polis kerana bimbang suspek mengganggu kehidupannya.

"Dalam laporan dibuat pada jam 9 malam semalam (kelmarin), mangsa mendakwa kejadian itu berlaku di rumah sewa lelaki berkenaan yang bakal menjadi suami kepada kakaknya.

Mangsa tidak berani membuat laporan polis lebih awal kerana takut diugut suspek.

"Suspek mengugut mengupah rakan untuk membelasah mangsa jika mendedahkan perbuatan itu kepada ahli keluarga menyebabkan terpaksa merahsiakan kejadian yang berlaku," katanya.

Sumber itu berkata, selepas tidak tahan penderitaan ditanggung, mangsa akhirnya memberanikan diri membuat laporan di Balai Polis Santubong.

Sementara itu, jurucakap polis ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan dan siasatan dilakukan mengikut Seksyen 376, Kanun Keseksaan kerana merogol.

Hmetro

DAP desak MB Selangor dipecat

Posted: 23 Apr 2014 06:01 AM PDT

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi mendesak supaya pimpinan Pakatan Rakyat mengambil tindakan segera dengan memecat Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Desakan tersebut dibuat ekoran kekecewaan wakil rakyat DAP itu atas kegagalan Abdul Khalid dalam menangani masalah air di Selangor.

Dalam tulisan di laman Facebooknya, ahli parlimen ini berkata, ketika Selangor di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN), masalah catuan air tidak berlaku seteruk ketika di bawah Pakatan Rakyat.

"Saya merupakan seorang pembayar cukai di Selangor sejak bertahun-tahun lamanya kerana saya memiliki rumah di Subang Jaya.

"Kami tidak pernah menghadapi catuan air yang berlarutan begitu lama seperti ini, malah semasa pentadbiran BN sekalipun.

"Kegagalan Pakatan adalah kegagalan Pakatan. Masa Khalid sudah tamat. Pecat orang tidak guna ini," katanya.

Beliau juga meminta wakil rakyat di Selangor membayangkan kesusahan yang dihadapi oleh rakyat negeri itu sejak bermula masalah catuan air ini.

Bekalan air di Selangor mula dicatu sejak Mac lalu akibat empangan dikatakan mula kering kerana masalah kemarau.

Sebelum ini Abdul Khalid pernah membuat kenyataan Selangor tidak menghadapi masalah bekalan air mentah, sebaliknya berdepan masalah air yang dirawat.

Namun, apa yang berlaku kini, Selangor kini bukan hanya berdepan masalah air yang dirawat tetapi turut kekurangan bekalan air mentah.

Obama ke M'sia: 'Untuk beritahu anda, saya perlu bunuh anda'

Posted: 23 Apr 2014 05:31 AM PDT

KUALA LUMPUR: Bersedialah dengan kawalan keselamatan peringkat tertinggi menjelang ketibaan Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama di ibu negara pada Sabtu ini. Menjadi tradisi apabila pemimpin tertinggi AS itu berada di luar negara, tahap keselamatan sama ada di jalan raya mahupun ruang udara sering dititik-beratkan.

Selain kehadiran polis, beberapa jalan utama di ibu negara akan ditutup dengan 'zon larangan terbang' dikuatkuasakan menjelang ketibaan Obama di pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang, petang Sabtu.

Setiap orang mengunci mulut mengenai setiap pergerakan Obama di sini.

Seorang pegawai Kedutaan AS memberikan respons dengan berkata: 'Untuk memberitahu anda, saya perlu membunuh anda." Perkhidmatan Rahsia AS telah berada di negara ini sejak beberapa bulan lalu, bagi 'melindungi' laluan, hotel dan lokasi yang akan ditujui Obama.

Pesawat kargo tentera AS telah mula menghantar peralatan logistik untuk lawatan Obama termasuk kenderaan sokongan dan trak sarat dengan kepingan kaca kalis peluru untuk melindungi cermin hotel yang menempatkan presiden itu.

Lawatan Obama ke Malaysia merupakan yang pertama dilakukan Presiden AS dalam tempoh 48 tahun lalu selepas kunjungan terakhir oleh Lyndon B. Jonhson pada 1966.

Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA) Datuk Azharuddin Abdul Rahman mengesahkan langkah keselamatan di ruang utama akan diperketatkan.

Beliau berkata, jabatan itu sudah berada dalam keadaan sedia.

"Saya tidak boleh beritahu anda lebih banyak mengenainya kerana ia akan melanggar etika," katanya ketika dihubungi pada Selasa.

Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh berkata, polis sudah bersedia sepenuhnya dalam aspek keselamatan.

"Kami mempunyai pasukan yang mencukupi dan akan bekerjasama dengan agensi lain bagi memastikan segalanya berjalan lancar," katanya.

Presiden AS ke-44 itu akan dibawa menggunakan kereta berperisai, Cadillac One yang dilengkapi dengan semua ciri-ciri keselamatan.

Suasana sepanjang kunjungan Obama di Malaysia pernah dirasai di Tokyo, dimana kira-kira 16,000 anggota polis dikerahkan untuk mengawal keselamatan Obama yang berkunjung ke negara matahari terbit itu hampir dua dekad lalu.

Obama kini berada di Jepun dan akan berangkat ke Seoul sebelum memulakan lawatan ke Malaysia, Sabtu ini.

Media tempatan melaporkan, satu pertiga anggota polis ditugaskan semasa lawatan dua hari Obama ke Jepun yang bermula pada Rabu.

Sihir, dadah punca kejayaan Hafiz Suip?

Posted: 23 Apr 2014 05:01 AM PDT

Bekas peserta Akademi Fantasia musim ketujuh, Hafiz Suip telah dikatakan menggunakan ilmu sihir untuk mencipta rekod kegemilangannya sekaligus melipatgandakan lagi pencapaiannya.

Namun begitu, Hafiz Suip menafikan semua dakwaan mengarut itu sambil mengatakan dirinya masih berpegang teguh dengan agama Islam yang dianutinya sejak lahir lagi.

"Saya amalkan ilmu hitam? Itu mengarut! Bagi saya kalau kita nak cari rezeki biarlah cara yang betul dan diberkati. Kalau saya gunakan ilmu hitam, saya rasa hari ini saya tak jadi penyanyi. Mak ayah saya berpesan, kalau nak sesuatu itu biar atas daya usaha kita sendiri. Apa yang saya kecapi ini atas usaha gigih saya sendiri," katanya.

Bagaimanapun, Hafiz tidak marah dengan dakwaan tersebut sebaliknya menyifatkan itu semua adalah lumrah dalam perjalanan untuk berjaya.

"Biasalah manusia ni kadang kadang tak boleh tengok orang lain senang. Mulalah timbul buruk sangka dan andaian yang bukan-bukan terhadap kita," tambahnya lagi.

Tidak cukup dengan itu, Hafiz dituduh pula mengambil dadah.

Menguatkan lagi spekulasi, kerana susuk tubuh pelantun Deritaku Bahagiamu ini dilihat kini semakin susut.

Sekali lagi Hafiz tertawa mendengar tuduhan tersebut & memberitahu dia memang dalam proses mengurangkan berat badan kerana mahu menjaga imej dan penampilannya disamping kesan daripada letih bekerja. Bahkan Hafiz berani dan bersedia untuk menjalani ujian air kecing demi membuktikan dia bersih daripada pengambilan dadah.

"Bila orang tengok kita gembira, mula lah mereka tak senang dengan kita. Kenapa saya nak kena ambil dadah kalau ianya akan membunuh karier kita. Impak dan kesan pengambilan dadah tu sangat dasyat. Kenapa saya nak rosakkan diri saya dengan melakukan perkara sebegitu.

"Kalau ada pihak yang mendakwa saya mengambil dadah, saya bersedia untuk membuat ujian urin. Saya berani katakan yang saya bersih," tegasnya.

Sumber

Aksi 'panas' ibu dan anak tepi pantai cetus kontroversi

Posted: 23 Apr 2014 12:01 AM PDT

Dari jauh kelihatan model terkenal Stephanie Seymour, 41 tahun, hanya memakai bikini warna pink, tengah bermesraan ditepi pantai dengan seorang lelaki muda. Setelah di lihat dua kali..laaa tu kan anak lelakinya sendiri, Peter Brandt II, 18 tahun.

Ibu dan anak itu dirakam kamera jalan beriringan bercium sambil berpelukkan. Foto itu segera mengundang kutukkan ramai. Mana mungkin kehidupan normal anak dan ibu berkelakuan seperti itu.

"Saya tahu ada jurugambar tengah merakam" kata Peter di akaun Facebooknya, seperti dikutip USA Today.

"Tidak ada yang kami sembunyikan. Dan saya seorang gay."





Wardina pohon maaf, kemelut dengan Ustaz Don tamat

Posted: 22 Apr 2014 11:01 PM PDT

Kemelut antara Wardina Safiyyah dan Ustaz Don Daniyal berakhir semalam melalui satu status di Laman Facebook Page Official Wardina Safiyyah.

Wardina dalam status itu meluahkan perasaan beliau mengenai isu Video Kontroversi Ustaz Don Daniyal yang tersebar di media sosial. Beliau memohon maaf sekiranya status kontroversi sebelum ini dianggap menghina. Selain itu, Wardina juga mengatakan beliau telahpun memohon maaf secara personal kepada Ustaz Don dan Ustaz Don juga telah memaafkannya.

Walaubagaimanapun, terdapat segelintir pengguna Facebook merasakan permohonan maaf beliau seperti diatas tidak ikhlas, sinis dan seolah-olah tidak mahu kalah.

Sepatutnya isu ini tidak timbul sekiranya Wardina meminta penjelasan lebih awal daripada Ustaz Don sendiri sebelum membuat tuduhan melulu di media sosial.

Dr. Asri tegur portal Keadilan ubahsuai hadis nabi untuk Anwar

Posted: 22 Apr 2014 10:28 PM PDT

Kecoh dengan sikap pemimpin Islam yang sanggup tunduk pada mayat Karpal Singh, portal-portal mereka mula menulis hadis sendiri demi mempertahankan pemimpinnya.

Dicelah-celah itu, Dr Asri menyuarakan pendapatnya berkenaan kesangsian beliau terhadap hadis yang telah dimanipulasi oleh pihak yang terbabit.
Dr. Asri berkata:
Saya tindak pasti sejauh mana ketepatan laporan akhbar rasmi Parti Keadilan ini. Jika benar ia merupakan satu tokok tambah kepada hadis Nabi s.a.w. Walaupun hadis Nabi s.a.w tentang bangun ketika jenazah yahudi lalu itu sahih namun tiada tambahan 'tunduk dan diam' dalam mana-mana riwayat.

Jika tidak, pasti para sarjana tiada khilaf tentang 'illah (punca hakiki) bangun tersebut. Adalah dilarang menokok tambah hadis yang memberikan implikasi makna lain dari maksud asal sesebuah riwayat.

Semua pihak kena berhati-hati berkaitan hadis. Sebelum ini kita ada ulama muda sebuah parti yang sering meletakkan hadis luar dari konteks untuk maksud politik mereka. Sehingga menyatakan harga naik ketetapan Tuhan untuk menjustifikasikan keadaan politik yang ada tapi tidak pula mahu menyatakan air tiada itu ketetapan Tuhan kerana itu tidak menguntungkan politik mereka.

Ada penceramah yang membawa hadis palsu dalam menarik pendengar. Jangan pula ada yang menokok tambah hadis untuk menjustifikasikan tindakan politik tertentu.

Jenazah bukan muslim dihormati dengan cara yang Islam ajar kita, tidak memerlukan 'penambahan sendirian berhad' ke atas riwayat yang sahih. Pihak berkenaan hendaklah menarik balik penambahan tersebut.

Apa pula kata alim ulama dari sebelah sana?

Foto awek baru Shah Jaszle bertuala jadi perhatian

Posted: 22 Apr 2014 09:02 PM PDT

Pelakon terkenal, Shah Jaszle telah menimbulkan kontroversi lagi apabila telah berkongsi beberapa gambar mesra bersama seorang gadis bernama Hanis Husna yang dikatakan kekasih baru beliau.

Orangnya tidaklah secantik dan sejelita Redzwani Puteri namun penampilan wanita itu lebih seksi dan sosial. Mungkin inilah antara punca mengapa Shah Jaszle tertarik dan terpikat.

Gambar-gambar awek baru Shah Jazle yang super hot ini dikongsi di beberapa blog terkenal. Rata-rata pembaca menghentam gadis ini dan ada yang nakal menuduhnya sebagai perampas tunang orang.Apa pun, jom terjah gambar kekasih baru Shah Jaszle, Hanis Husna ini.


Brunei tangguh hukum hudud

Posted: 22 Apr 2014 08:11 PM PDT

Bandar Seri Begawan: Brunei menangguhkan pelaksanaan undang-undang Islam yang sepatutnya bermula semalam ketika negara itu menerima kecaman Majlis Hak Asasi Manusia PBB.

Pembantu Pengarah Unit Undang-undang Islam Brunei, Jauyah Zaini berkata, tiada tarikh baru ditetapkan untuk memulakan pelaksanaan undang-undang syariah itu yang menyediakan peruntukan hukuman sebat, memotong tangan atau kaki serta rejaman hingga mati.

Namun, Jauyah berkata, undang-undang itu akan tetap dilaksanakan "dalam masa terdekat." Katanya, pelaksanaan undang-undang itu terpaksa ditangguh atas sebab yang tidak dapat dielakkan.

Pengumuman itu dibuat ketika Sultan Hassanal Bolkiah mengadakan lawatan rasmi ke Singapura dan kerajaan dipercayai menunggu pemerintah berkuasa itu kembali sebelum memperkenalkan undang-undang sensitif berkenaan.

Namun, penangguhan pelaksanaan hukuman itu mampu mengubah pendirian sultan berusia 67 tahun itu.

Pihak berkuasa baru-baru ini menjalankan beberapa taklimat untuk agensi rasmi dan organisasi bukan kerajaan bagi menerangkan mengenai hukuman berkenaan.

Peguam dan aktivis hak asasi, Nizam Bashir berkata, pengenalan undang-undang itu bagaikan satu tembok bagi mengatasi globalisasi.

"Jika anda cuba melompat tembok itu, akan timbulnya beberapa isu.

"Setiap kali anda menerima jawapan, soalan lain akan bermula dan memberikan mereka idea yang tidak selari dengan konsep yang difahami," katanya.

Sementara itu, Majlis Hak Asasi Manusia PBB menyatakan "sangat bimbang" dan mendakwa, hukuman seperti merejam dengan batu diklasifikasi undang-undang antarabangsa sebagai hukuman "penderaan kejam dan tidak berperikemanusiaan." Hampir 70 peratus daripada 400,000 rakyat Brunei adalah Melayu Muslim, manakala kira-kira 15 peratus lagi etnik Cina bukan Islam.- AFP

'Adegan intim itu memang keterlaluan'

Posted: 22 Apr 2014 07:01 PM PDT

Walaupun ada dikalangan anda yang tidak berapa mengikuti drama fenomena 'Bukan Kerana Aku Tak Cinta' (BKATC), tapi setidak-tidaknya anda pasti tahu atau pernah terbaca laporan media mengenai kontroversi gambar sedutan babak-babak intim dua teraju utamanya iaitu Nelydia Senrose yang memengang watak Mastura dan Sharnaaz Ahmad yang menghidupkan watak Jebat.

Menurut heroinnya, Nelydia, mengakui ada beberapa babak lakonannya bersama Sharnaaz yang agak keterlaluan. Namun sebagai pelakon, mereka bersikap profesional dan hanya mahu memberikan lakonan yang terbaik. Selain, memenuhi tuntutan watak sepertimana yang tertulis dalam novel asalnya.

"Saya akui ada babak romantis lakonan kami yang agak keterlaluan. Tapi itu kehendak novel. Kami dah berikan lakonan yang terbaik", katanya ketika ditemui pada majlis tayangan episod akhir 'Bukan Kerana Aku Tak Cinta' bertempat di Red Carpet Avenue @ Encorp Strand Mall, Kota Damansara, malam tadi.

Sejak bermula episod pertama lagi, Sharnaaz kerap memuat naik gambar-gambar sedutan babak romantis dan intim Jebat dan Mastura. Ditambah pula dengan kapsyen penuh makna dan memberi maksud mendalam seolah-olah mereka pasangan bercinta yang sebenar. Lantas aksi lakonan mereka berdua seperti yang ditunjukan pada gabar-gambar itu mendapat komen positif malah ramai peminat drama tempatan yang menyukainya.

Tak kurang juga komen negatif peminat yang menganggap adegan mereka itu keterlaluan dan tidak sesuai untuk tontonan umum. Bahkan kekasih Nelydia sendiri iaitu pelakon dan pengacara Qi Razali pernah meluahkan rasa bengang dan cemburu terhadap Sharnaaz kerana didakwa sengaja 'menayangkan' momen-momen romantis bersama kekasih hatinya.

Tambah Nelydia lagi, selepas berbulan membawakan watak Mastura, dia bagaimanapun sedih apabila drama itu telah pun sampai ke penghujung episod. Namun dia gembira kerana karya yang diadaptasi dari novel nukilan E-Man Sufi itu mendapat sambutan hangat daripada para penonton.

Nelydia akui sedih kerana bakal meninggalkan watak Mastura.
Mengimbas sedikit pengalaman sepanjang pengambaran, Nelydia berkata ada satu babak yang membuatkan dia berasa segan dengan diri sendiri. Misalnya babak dia perlu bercakap dengan bayi di dalam perutnya.

"Babak masa saya mengandung dan bercakap dengan bayi saya sendiri, itu babak paling buat saya rasa segan dengan diri sendiri. Babak tu pun banyak kali take. Saya memang tak tahu kenapa saya rasa sangat jangal dan malu nak lakonkan babak tu. Cara saya atasi perasaan segan itu dengan cara saya gelak puas-puas dulu lepas tu baru saya masuk set sebagai Mastura.

"Selain tu babak yang paling akan menjadi ingatan saya ilaha babak-babak nostalgia yang sanagt dekat dengan pembaca-pembaca novel bagi drama ini seperti babak masuk hospital dan babak terjun kolam", katanya.

'BKATC' mengisahkan kehidupan seorang lelaki kataris bernama Jebat lakonan Sharnaaz, berdarah campuran Melayu dan Cina yang berubah daripada jalan hitam kepada kehidupan yang semakin baik. Jebat jatuh cinta dengan seorang wanita bernama Matura lakonan Nelydia selepas tekad berhijrah mendalami agama Islam. Pelbagai konflik terjadi yang menjadi halangan percintaan mereka.

Diarahkan oleh Jamal Khan, drama ini turut dibintangi barisan pelakon seperti Iqram Dinzly, datuk Jalaluddin Hassan, Lisdawati, Chew Kin Wah, Adeline Tsen dan Tony Eusoff. Sebanyak 60 episod, ia telah disiarkan sejak 9 Disember 2013.

- Malaysian Digest

Fesyen ketat: 'Mereka yang berdosa' - Rebecca Nur Al Islam

Posted: 22 Apr 2014 06:35 PM PDT

Aktres kontroversi, Rabecca Nur Al-Islam meluahkan rasa kecewa selepas gambarnya yang berpakaian seperti sejenis sut ketat berwarna merah dengan imej bertudung disebarkan kepada umum pada Ahad lalu.

Dia juga kecewa apabila ada pengikutnya yang tidak bertanggungjawab menyebarkan gambar dia berbaju ketat untuk dijadikan bahan kutukan.

Jelasnya gambar tersebut dimuat naik di Instagram miliknya bukan untuk tontonan umum tetapi ia hanyalah untuk pengikut istimewanya sahaja kerana akaun berkenaan adalah private.

"Instagram saya adalah 'private' dan ia hanya boleh dilihat oleh pengikut-pengikut saya sahaja. Saya tidak buka ia untuk orang ramai.

"Penyebaran gambar itu dibuat sendiri oleh pengikut saya. Kerana itu, masyarakat luar mendapat dosa percuma daripada Tuhan," katanya seperti yang dilaporkan mStar online.

Gambar tersebut mengundang kritikan hebat daripada masyarakat sehingga dia disamakan seperti watak dalam cerita kartun Teletubies.

Pelakon itu turut dikecam memandangkan dia sebagai wanita yang bertudung tidak patut berpakaian sehingga menampakkan bentuk tubuh badan.

Dalam pada itu, Rabecca turut berkata, sebagai seorang wanita yang baharu berhijrah iaitu memakai tudung, dia juga sedang berusaha dalam menjadi seorang Islam yang lebih baik.

"Saya sendiri sedang berusaha menjadi seorang Islam yang lebih baik. Insya-Allah. Tiada siapa yang sempurna," ujarnya.

sumber : mStar online

Apa Yang Tersirat

sumber :-

Apa Yang Tersirat


Masalah Air Selangor: Jeff Oi Desak Khalid Dipecat

Posted: 23 Apr 2014 06:31 AM PDT

MP Jelutong, Pulau Pinang yang tinggal di Subang Jaya, tidak tahan lagi mandi kerbau, beliau minta Menteri Besar Tan Sri Khalid dipecat.

MH370: 80 Peratus kawasan Telah Dipeta- Tiada Sebarang Clue

Posted: 23 Apr 2014 04:44 AM PDT

Apa kah Gaung Diamtina memperengkap MH370?

Sodomi II Anwar: Sulaiman Abdullah Ganti Karpal Singh?

Posted: 23 Apr 2014 03:00 AM PDT

Jika benarlah peguam Datuk Sulaiman Abdullah bakal menggantikan Karpal Singh sebagai peguam utama Anwar, maka Anwar terpaksa menelahan ludahnya sendiri, apabila tahun 2009, pernah menyatakan bahawa Sulaiman terpaksa memgundur diri daripada peguam utamanya, atas sebab kesihatan dan sudah tua. Sulaiman secara rasmi mengundur diri daripada peguambela Anwar pada 14 Julai 2009.

Pada 7 Mac, Anwar dijatuhi hukuman 5 tahun penjara oleh Mahkamah Rayuan kerana meliwat pembantu peribadinya pada 26 Jun 2008.

Anwar mempunyai masa sehingga esok untuk memfailkan petisyen rayuan kepada Mahkamah Persekutuan.

Sodomi II: Anwar Belum Kemukakan Petisyen

Posted: 22 Apr 2014 11:25 PM PDT

Anwar ada masalah lima hari lagi menghantar petisyen rayuan ke Mahkamah Persekutuan berhubung sabitan liwat 5 tahun penjara yang dijatuhkan Mahkamah Rayuan pada 7 Mac lalu.

Anwar dikatakan menglengahkan menghantar petisyen, dan mempergunakan alasan kematian peguam utamanya Karpal Singh.

Memang Karpal telah pergi; namun sodomi II bukan kes mendiang. Sodomi II adalah kes Anwar. Karpal hanya peguam yang membela Ketua Pembangkang itu.

Melengahkan menghantar pestisyen, adalah menyalahgunakan kematian Karpal sebagai satu alasan. Nampaknya, Anwar merasakan bahawa masa dan peluang untuknya menghirup udara segar, adalah mempergunakan kematian Karpal sebagai satu dalih.

Anwar berbaki 5 hari lagi untuk menghantar petisyen, kerana pada kebiasaannya, selepas keputusan bertulis dikeluarkan, petisyen rayuan perlu difailkan dalam masa 10 hari.

Apa Yang Tersirat


Masalah Air Selangor: Jeff Oi Desak Khalid Dipecat

Posted: 23 Apr 2014 06:31 AM PDT

MP Jelutong, Pulau Pinang yang tinggal di Subang Jaya, tidak tahan lagi mandi kerbau, beliau minta Menteri Besar Tan Sri Khalid dipecat.

MH370: 80 Peratus kawasan Telah Dipeta- Tiada Sebarang Clue

Posted: 23 Apr 2014 04:44 AM PDT

Apa kah Gaung Diamtina memperengkap MH370?

Sodomi II Anwar: Sulaiman Abdullah Ganti Karpal Singh?

Posted: 23 Apr 2014 03:00 AM PDT

Jika benarlah peguam Datuk Sulaiman Abdullah bakal menggantikan Karpal Singh sebagai peguam utama Anwar, maka Anwar terpaksa menelahan ludahnya sendiri, apabila tahun 2009, pernah menyatakan bahawa Sulaiman terpaksa memgundur diri daripada peguam utamanya, atas sebab kesihatan dan sudah tua. Sulaiman secara rasmi mengundur diri daripada peguambela Anwar pada 14 Julai 2009.

Pada 7 Mac, Anwar dijatuhi hukuman 5 tahun penjara oleh Mahkamah Rayuan kerana meliwat pembantu peribadinya pada 26 Jun 2008.

Anwar mempunyai masa sehingga esok untuk memfailkan petisyen rayuan kepada Mahkamah Persekutuan.

Sodomi II: Anwar Belum Kemukakan Petisyen

Posted: 22 Apr 2014 11:25 PM PDT

Anwar ada masalah lima hari lagi menghantar petisyen rayuan ke Mahkamah Persekutuan berhubung sabitan liwat 5 tahun penjara yang dijatuhkan Mahkamah Rayuan pada 7 Mac lalu.

Anwar dikatakan menglengahkan menghantar petisyen, dan mempergunakan alasan kematian peguam utamanya Karpal Singh.

Memang Karpal telah pergi; namun sodomi II bukan kes mendiang. Sodomi II adalah kes Anwar. Karpal hanya peguam yang membela Ketua Pembangkang itu.

Melengahkan menghantar pestisyen, adalah menyalahgunakan kematian Karpal sebagai satu alasan. Nampaknya, Anwar merasakan bahawa masa dan peluang untuknya menghirup udara segar, adalah mempergunakan kematian Karpal sebagai satu dalih.

Anwar berbaki 5 hari lagi untuk menghantar petisyen, kerana pada kebiasaannya, selepas keputusan bertulis dikeluarkan, petisyen rayuan perlu difailkan dalam masa 10 hari.

Cucu Tok Selampit

sumber :-

Cucu Tok Selampit


@anwaribrahim Berbohong Lagi Berkenaan Jalan Permatang Pauh, @PetraJayaMP Membogelkan Pembohongan Beliau

Posted: 23 Apr 2014 07:54 AM PDT


Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim kantoi berbohong sekali lagi. Ye lah kalau tidak berbohong bukan Anwar Ibrahim namanya. Berdasarkan soalan yang ditanya oleh pemegang akaun laman sosial Twitter @Gguzmen, beliau meminta penjelasan daripada Anwar Ibrahim, yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh, kenapakah jalan di kawasan berkenaan amat teruk terutama dari simpang lebuhraya Kulim sehinggalah sampai ke Bukit Mertajam. CTS yang kebetulan membuat audit di sini mengakui kebenaran fakta berkenaan.

Anwar Ibrahim tanpa malu dan segan telah menjawab kononnya jalan berkenaan adalah jalan persekutuan. Lebih meyakinkan beliau menyatakan bahawa beliau telah merujuk kepada Kementerian yang berkenaan. Tidak berpuas hati, pemilik akaun @Gguzman telah mendapatkan jawapan daripada Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof. Datuk Fadilah menjawab bahawa jalan berkenaan adalah jalan P7, iaitu jalan di bawah seliaan Kerajaan DAPPulau Pinang.

Anwar Ibrahim hanya tahu berpolitik. Anwar Ibrahim hanya tahu membuat ceramah pusing satu Malaysia. Beliau gagal menjalankan tanggungjawab sebagai Wakil Rakyat. Lebih memalukan, sama ada beliau secara sedar dan niat berbohong ataupun beliau tidak tahu bahawa jalan di Permatang Pauh adalah di bawah seliaan Kerajaan DAP Pulau Pinang, mana-mana keadaan sekalipun amat memalukan sekali. Anwar Ibrahim harus bertaubat, seperti kata mendiang Karpal Singh.


Ahli Parlimen DAP Mula Menyerang TS @Khalid_Ibrahim Memintanya Meletak Jawatan

Posted: 23 Apr 2014 07:06 AM PDT


Perkembangan terbaru yang agak menarik hari ini apabila Ahli Parlimen Jelutong, Ooi Chuan Aun atau lebih dikenali sebagai YB Jeff Ooi hari ini secara terbuka menemplak Menteri Besar Selangor, TS Khalid Ibrahim berkenaan krisis air di dalam laman sosial Facebook beliau. Beliau turut menggunakan bahasa tidak sopan sebagai Ahli Parlimen yang meminta agar TS Khalid Ibrahim dipecat seraya menggunakan ayat "Sack that bugger".

Perkembangan ini nampak menarik dengan apa yang berlaku semalam apabila Anwar Ibrahim telah menarik diri dari pencalonan Presiden PKR menjadikan isteri beliau, Wan Azizah kekal sekali lagi sebagai Presiden PKR. Mungkin ada perancangan sulit untuk menjatuhkan TS Khalid Ibrahim dari kerusi Menteri Besar Selangor serta menaikkan ADUN Kajang yang baru dipilih ini.

Keduanya, saranan YB Jelutong ini ada juga asasnya. Cumanya, tidak boleh sekadar menghalakan senjata terhadap TS Khalid seorang diri menghadapi krisis air. Sekiranya betul beliau perlu dipecat, barisan EXCOnya termasuk dari parti DAP sendiri wajib dipecat juga. Persoalannya, siapa yang boleh memecat TS Khalid Ibrahim? Anwar Ibrahim yang tidak mempunyai apa-apa jawatan di dalam parti atau isterinya Presiden PKR? Jangan lupa TS Khalid Ibrahim mempunyai kuasa yang amat ampuh iaitu membubarkan DUN Negeri Selangor dengan perkenan Baginda Sultan Selangor.

Gambar-Gambar Tanah Mendap Di Bukit Bintang - Kuala Lumpur Jam Teruk

Posted: 23 Apr 2014 05:58 AM PDT

Kuala Lumpur hari ini terutama di Jalan Raja Chulan menghala Bukit Bintang hari ini mengalami kesesakan teruk apabila berlakunya tanah mendap sehingga menyebabkan beberapa jalan ditutup untuk pembaikan. Beberapa lubang yang dalam kelihatan di jalanraya. Pengguna-pengguna jalanraya yang bekerja di bangunan berkaitan terpaksa mengambil jalan alternatif untuk pulang petang tadi.

Cucu Tok Selampit


@anwaribrahim Berbohong Lagi Berkenaan Jalan Permatang Pauh, @PetraJayaMP Membogelkan Pembohongan Beliau

Posted: 23 Apr 2014 07:54 AM PDT


Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim kantoi berbohong sekali lagi. Ye lah kalau tidak berbohong bukan Anwar Ibrahim namanya. Berdasarkan soalan yang ditanya oleh pemegang akaun laman sosial Twitter @Gguzmen, beliau meminta penjelasan daripada Anwar Ibrahim, yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh, kenapakah jalan di kawasan berkenaan amat teruk terutama dari simpang lebuhraya Kulim sehinggalah sampai ke Bukit Mertajam. CTS yang kebetulan membuat audit di sini mengakui kebenaran fakta berkenaan.

Anwar Ibrahim tanpa malu dan segan telah menjawab kononnya jalan berkenaan adalah jalan persekutuan. Lebih meyakinkan beliau menyatakan bahawa beliau telah merujuk kepada Kementerian yang berkenaan. Tidak berpuas hati, pemilik akaun @Gguzman telah mendapatkan jawapan daripada Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof. Datuk Fadilah menjawab bahawa jalan berkenaan adalah jalan P7, iaitu jalan di bawah seliaan Kerajaan DAPPulau Pinang.

Anwar Ibrahim hanya tahu berpolitik. Anwar Ibrahim hanya tahu membuat ceramah pusing satu Malaysia. Beliau gagal menjalankan tanggungjawab sebagai Wakil Rakyat. Lebih memalukan, sama ada beliau secara sedar dan niat berbohong ataupun beliau tidak tahu bahawa jalan di Permatang Pauh adalah di bawah seliaan Kerajaan DAP Pulau Pinang, mana-mana keadaan sekalipun amat memalukan sekali. Anwar Ibrahim harus bertaubat, seperti kata mendiang Karpal Singh.


Ahli Parlimen DAP Mula Menyerang TS @Khalid_Ibrahim Memintanya Meletak Jawatan

Posted: 23 Apr 2014 07:06 AM PDT


Perkembangan terbaru yang agak menarik hari ini apabila Ahli Parlimen Jelutong, Ooi Chuan Aun atau lebih dikenali sebagai YB Jeff Ooi hari ini secara terbuka menemplak Menteri Besar Selangor, TS Khalid Ibrahim berkenaan krisis air di dalam laman sosial Facebook beliau. Beliau turut menggunakan bahasa tidak sopan sebagai Ahli Parlimen yang meminta agar TS Khalid Ibrahim dipecat seraya menggunakan ayat "Sack that bugger".

Perkembangan ini nampak menarik dengan apa yang berlaku semalam apabila Anwar Ibrahim telah menarik diri dari pencalonan Presiden PKR menjadikan isteri beliau, Wan Azizah kekal sekali lagi sebagai Presiden PKR. Mungkin ada perancangan sulit untuk menjatuhkan TS Khalid Ibrahim dari kerusi Menteri Besar Selangor serta menaikkan ADUN Kajang yang baru dipilih ini.

Keduanya, saranan YB Jelutong ini ada juga asasnya. Cumanya, tidak boleh sekadar menghalakan senjata terhadap TS Khalid seorang diri menghadapi krisis air. Sekiranya betul beliau perlu dipecat, barisan EXCOnya termasuk dari parti DAP sendiri wajib dipecat juga. Persoalannya, siapa yang boleh memecat TS Khalid Ibrahim? Anwar Ibrahim yang tidak mempunyai apa-apa jawatan di dalam parti atau isterinya Presiden PKR? Jangan lupa TS Khalid Ibrahim mempunyai kuasa yang amat ampuh iaitu membubarkan DUN Negeri Selangor dengan perkenan Baginda Sultan Selangor.

Gambar-Gambar Tanah Mendap Di Bukit Bintang - Kuala Lumpur Jam Teruk

Posted: 23 Apr 2014 05:58 AM PDT

Kuala Lumpur hari ini terutama di Jalan Raja Chulan menghala Bukit Bintang hari ini mengalami kesesakan teruk apabila berlakunya tanah mendap sehingga menyebabkan beberapa jalan ditutup untuk pembaikan. Beberapa lubang yang dalam kelihatan di jalanraya. Pengguna-pengguna jalanraya yang bekerja di bangunan berkaitan terpaksa mengambil jalan alternatif untuk pulang petang tadi.

tun faisal dot com

sumber :-

tun faisal dot com


#HutangNegara - Bila anda tak tahu, anda akan ditipu oleh PR #PenipuRakyat

Posted: 23 Apr 2014 07:00 AM PDT



Heboh mengenai hutang negara. Apa cerita sebenarnya... Di atas adalah senarai negara-negara dan hutang negara dalam USD dan % berbanding GDP. Didapati Jepun dan Amerika Syarikat merupakan di antara negara dengan jumlah hutang tertinggi. Hutang Jepun berbanding GDP jauh lebih tinggi daripada AS, iaitu 237.4 % walaupun jumlah hutangnya lebih rendah, iaitu USD 14 trilion berbanding AS, USD 17 trilion.

Hutang Jerman 78.06 %, USD 2.8 trilion, Perancis 90.2 %, USD 2.3 trilion dan Singapura, 107.88 %, USD 308 bilion tidak disentuh dan dibandingkan oleh pembangkang kerana tiada dividen politik. Lebih populis untuk mempersalahkan kerajaan walaupun hutang kerajaan tidak setinggi negara-negara yang disebutkan tadi. 



Finland 53.6 %, USD 132.5 bilion


Malaysia, 55.98%, USD 170 bilion. 


Singapura, 107.88 %, USD 308 bilion



Dari segi trend, hutang kebanyakan negara meningkat sejak 2007


Apa yang rakyat tidak sedar, Hutang Luaran negara hanya pada kadar 13%, Hutang Domestik adalah penyumbang yang lebih besar.


Boleh dikatakan Hutang Luaran negara masih di tahap yang rendah berbanding negara-negara serantau.



Bagaimanapun akibat krisis kewangan global, Hutang Domestik meningkat secara signifikan. Selain daripada disebabkan oleh institusi, sebahagian besar Hutang Domestik ini disumbangkan oleh rakyat Malaysia, terutamanya disebabkan oleh pembelian hartanah, baik untuk kediaman dan bukan kediaman, pembelian kenderaan dan hutang peribadi.




Tentulah pembangkang tidak mahu menceritakan hal ini kerana tidak boleh menangguk di air keruh. Mereka tidak boleh menyalahkan rakyat, sebaliknya perlu mencari jalan untuk menyalahkan kerajaan.





Pembangkang juga tidak mahu bercerita sepenuhnya tentang hutang negara melalui aspek Agensi Penarafan. Salah satu sebab yang menjadi punca penarafan menjadi lebih rendah adalah kerana kebergantungan kepada subsidi, terutamanya subsidi petroleum. Jika mereka menyarankan agar subsidi ini dipotong/dikurangkan agar rating Malaysia menjadi lebih baik, bermaksud mereka bersetuju dengan langkah merasionalisasikan subsidi yang mengakibatkan harga RON95 dan gula meningkat. Mencadangkan penurunan subsidi bukan advokasi yang popular, sebaliknya menyalahkan kerajaan kerana kenaikan harga barangan adalah lebih bersifat populis.

#GST Siri 1: Pembohongan PR - Tiada Cukai JUALAN/PERKHIDMATAN dibayar sekarang? @AhmadMaslan

Posted: 22 Apr 2014 10:54 PM PDT


GST adalah suatu sistem percukaian yang lebih cekap berbanding sistem percukaian yang sedia ada iaitu SST. Disebabkan itu tidak menghairankan apabila 160 daripada 198 negara sudah melaksanakannya di negara masing-masing. Ini adalah salah satu siri untuk mendedahkan pembohongan pembangkang mengenai GST. 

Pembohongan paling asas pembangkang adalah untuk menggambarkan seolah-olah GST adalah CUKAI BARU dan CUKAI TAMBAHAN ke atas rakyat. Sedangkan sejak selepas merdeka sudah ada beberapa jenis cukai yang dikenakan kepada sektor-sektor tertentu di bawah Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Jabatan Kastam.


Cukai-cukai ini adalah amalan biasa dan turut dikenakan oleh sejumlah besar negara-negara di dunia bagi pengurusan dan pantadbiran negara serta kebajikan rakyat negara mereka. Untuk mengelakkan dari ditipu oleh pembangkang seperti yang dilakukan oleh Rafizi mengenai cukai di Finland, boleh semak kadar cukai negara-negara di dunia berbanding Malaysia di sini. Di atas adalah contoh cukai-cukai yang dikenakan oleh Finland untuk rujukan kita semua. 




Cukai adalah salah satu daripada punca PENDAPATAN KERAJAAN. Cukai Pendapatan menyumbang 47.9% daripada pendapatan negara manakala Cukai Tidak Langsung pula menyumbang 14.8% daripada pendapatan negara. Lihat juga ke mana Pendapatan Kerajaan ini dibelanjakan di dalam Bajet 2014.




Penipuan Pembangkang - Pembangkang cuba membayangkan seolah-olah sekarang tiada cukai ke atas barangan dan perkhidmatan. 

Hakikat sebenar - sekarang pun barangan yang ada sudah ada cukai yang dimasukkan ke dalam KOS setiap barangan di bawah SST, cuma tidak ditunjukkan secara jelas. 




Apakah kadarnya? - Pelbagai kadar, asasnya 10%, tetapi ada yang dikenakan 5%, 20% dan kadar spesifik bergantung kepada barangan. Boleh rujuk jadual-jadual tersebut di laman web Jabatan Kastam Di Raja Malaysia.


Apa berlaku kepada kadar cukai apabila GST menggantikan SST?



Kadar yang pelbagai tadi dipermudahkan kepada hanya 3 kadar, iaitu pertama, Kadar Standard, iaitu 6%, kedua - Kadar Sifar (0%) dan ketiga - Barangan/Khidmat yang dikecualikan GST


Barangan/Khidmat yang Sifar GST dan Dikecualikan GST


Apa perbezaan di antara barangan/khidmat Kadar Standard, Sifar GST dan Dikecualikan GST? Siapa tahu jawapannya?



Kadar Standard - 6% 

GST ke atas jualan barangan siap pada kadar 6%
Di bawah GST - Pengilang, Pemborong, Peruncit  BOLEH menuntut cukai input/nilai tambah/barangan mentah/mesin sebanyak 6% 
Sekarang di bawah SST - Pengilang, Pemborong, Peruncit mengambil MARGIN keuntungan di atas jualan, masih perlu membayar cukai INPUT sebanyak 5-20% yang diserapkan sebagai kos pembuatan tetapi cukai input ini TIDAK BOLEH dituntut.

Kadar Sifar - 0% 

TIADA GST ke atas jualan barangan siap, TAPI 
Di bawah GST - Pengilang, Pemborong, Peruncit boleh menuntut cukai input/nilai tambah/barangan mentah/mesin sebanyak 6% 
Sekarang di bawah SST - Pengilang, Pemborong, Peruncit mengambil MARGIN keuntungan di atas jualan, masih perlu membayar cukai INPUT sebanyak 5-20% yang diserapkan sebagai kos pembuatan tetapi cukai input ini TIDAK BOLEH dituntut.

Dikecualikan GST 

TIADA GST ke atas jualan barangan siap DAN
Di bawah GST - PENIAGA TIDAK BOLEH TUNTUT cukai input/nilai tambah/barangan mentah/mesin. 
PEMBEKAL masih boleh tuntut cukai input. 
Sekarang di bawah SST - PENJUAL, PEMBEKAL mengambil margin keuntungan di atas jualan, masih perlu membayar cukai input sebanyak 5-20% yang diserapkan sebagai kos pembuatan tetapi cukai input ini TIDAK BOLEH dituntut.


Apa kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan?



Apa maksud cukai atas cukai?

kos barang mentah/nilai tambah/mesin + cukai INPUT (barang mentah/nilai tambah/khidmat/mesin) 5-20% = kos barangan siap
(Tidak boleh dituntut)

dan apabila dijual

kos barangan siap (termasuk cukai INPUT) + margin keuntungan + cukai jualan 5-20% 

berbanding

kos barang mentah/nilai tambah/mesin + cukai INPUT (barang mentah/nilai tambah/khidmat/mesin) 6% = kos barangan siap
(BOLEH dituntut)

dan apabila dijual 

kos barangan siap (termasuk cukai INPUT+ margin keuntungan + cukai jualan 6% - cukai INPUT yang dituntut 6%


[Video] @TianChua kantoi menipu di sidang media #PenipuRakyat

Posted: 22 Apr 2014 05:11 PM PDT




Nama pun Penipu Rakyat. Kalau Anwar Ibrahim boleh menipu tentang 40,000 pengundi Bangladesh kemudia nafikan, apa lagi Tian Chua. Sampai bila lah macai-macai akan terus tertipu dengan pemimpin-pemimpin PR, gelap hati agaknya... 


tun faisal dot com


#HutangNegara - Bila anda tak tahu, anda akan ditipu oleh PR #PenipuRakyat

Posted: 23 Apr 2014 07:00 AM PDT



Heboh mengenai hutang negara. Apa cerita sebenarnya... Di atas adalah senarai negara-negara dan hutang negara dalam USD dan % berbanding GDP. Didapati Jepun dan Amerika Syarikat merupakan di antara negara dengan jumlah hutang tertinggi. Hutang Jepun berbanding GDP jauh lebih tinggi daripada AS, iaitu 237.4 % walaupun jumlah hutangnya lebih rendah, iaitu USD 14 trilion berbanding AS, USD 17 trilion.

Hutang Jerman 78.06 %, USD 2.8 trilion, Perancis 90.2 %, USD 2.3 trilion dan Singapura, 107.88 %, USD 308 bilion tidak disentuh dan dibandingkan oleh pembangkang kerana tiada dividen politik. Lebih populis untuk mempersalahkan kerajaan walaupun hutang kerajaan tidak setinggi negara-negara yang disebutkan tadi. 



Finland 53.6 %, USD 132.5 bilion


Malaysia, 55.98%, USD 170 bilion. 


Singapura, 107.88 %, USD 308 bilion



Dari segi trend, hutang kebanyakan negara meningkat sejak 2007


Apa yang rakyat tidak sedar, Hutang Luaran negara hanya pada kadar 13%, Hutang Domestik adalah penyumbang yang lebih besar.


Boleh dikatakan Hutang Luaran negara masih di tahap yang rendah berbanding negara-negara serantau.



Bagaimanapun akibat krisis kewangan global, Hutang Domestik meningkat secara signifikan. Selain daripada disebabkan oleh institusi, sebahagian besar Hutang Domestik ini disumbangkan oleh rakyat Malaysia, terutamanya disebabkan oleh pembelian hartanah, baik untuk kediaman dan bukan kediaman, pembelian kenderaan dan hutang peribadi.




Tentulah pembangkang tidak mahu menceritakan hal ini kerana tidak boleh menangguk di air keruh. Mereka tidak boleh menyalahkan rakyat, sebaliknya perlu mencari jalan untuk menyalahkan kerajaan.





Pembangkang juga tidak mahu bercerita sepenuhnya tentang hutang negara melalui aspek Agensi Penarafan. Salah satu sebab yang menjadi punca penarafan menjadi lebih rendah adalah kerana kebergantungan kepada subsidi, terutamanya subsidi petroleum. Jika mereka menyarankan agar subsidi ini dipotong/dikurangkan agar rating Malaysia menjadi lebih baik, bermaksud mereka bersetuju dengan langkah merasionalisasikan subsidi yang mengakibatkan harga RON95 dan gula meningkat. Mencadangkan penurunan subsidi bukan advokasi yang popular, sebaliknya menyalahkan kerajaan kerana kenaikan harga barangan adalah lebih bersifat populis.

#GST Siri 1: Pembohongan PR - Tiada Cukai JUALAN/PERKHIDMATAN dibayar sekarang? @AhmadMaslan

Posted: 22 Apr 2014 10:54 PM PDT


GST adalah suatu sistem percukaian yang lebih cekap berbanding sistem percukaian yang sedia ada iaitu SST. Disebabkan itu tidak menghairankan apabila 160 daripada 198 negara sudah melaksanakannya di negara masing-masing. Ini adalah salah satu siri untuk mendedahkan pembohongan pembangkang mengenai GST. 

Pembohongan paling asas pembangkang adalah untuk menggambarkan seolah-olah GST adalah CUKAI BARU dan CUKAI TAMBAHAN ke atas rakyat. Sedangkan sejak selepas merdeka sudah ada beberapa jenis cukai yang dikenakan kepada sektor-sektor tertentu di bawah Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Jabatan Kastam.


Cukai-cukai ini adalah amalan biasa dan turut dikenakan oleh sejumlah besar negara-negara di dunia bagi pengurusan dan pantadbiran negara serta kebajikan rakyat negara mereka. Untuk mengelakkan dari ditipu oleh pembangkang seperti yang dilakukan oleh Rafizi mengenai cukai di Finland, boleh semak kadar cukai negara-negara di dunia berbanding Malaysia di sini. Di atas adalah contoh cukai-cukai yang dikenakan oleh Finland untuk rujukan kita semua. 




Cukai adalah salah satu daripada punca PENDAPATAN KERAJAAN. Cukai Pendapatan menyumbang 47.9% daripada pendapatan negara manakala Cukai Tidak Langsung pula menyumbang 14.8% daripada pendapatan negara. Lihat juga ke mana Pendapatan Kerajaan ini dibelanjakan di dalam Bajet 2014.




Penipuan Pembangkang - Pembangkang cuba membayangkan seolah-olah sekarang tiada cukai ke atas barangan dan perkhidmatan. 

Hakikat sebenar - sekarang pun barangan yang ada sudah ada cukai yang dimasukkan ke dalam KOS setiap barangan di bawah SST, cuma tidak ditunjukkan secara jelas. 




Apakah kadarnya? - Pelbagai kadar, asasnya 10%, tetapi ada yang dikenakan 5%, 20% dan kadar spesifik bergantung kepada barangan. Boleh rujuk jadual-jadual tersebut di laman web Jabatan Kastam Di Raja Malaysia.


Apa berlaku kepada kadar cukai apabila GST menggantikan SST?



Kadar yang pelbagai tadi dipermudahkan kepada hanya 3 kadar, iaitu pertama, Kadar Standard, iaitu 6%, kedua - Kadar Sifar (0%) dan ketiga - Barangan/Khidmat yang dikecualikan GST


Barangan/Khidmat yang Sifar GST dan Dikecualikan GST


Apa perbezaan di antara barangan/khidmat Kadar Standard, Sifar GST dan Dikecualikan GST? Siapa tahu jawapannya?



Kadar Standard - 6% 

GST ke atas jualan barangan siap pada kadar 6%
Di bawah GST - Pengilang, Pemborong, Peruncit  BOLEH menuntut cukai input/nilai tambah/barangan mentah/mesin sebanyak 6% 
Sekarang di bawah SST - Pengilang, Pemborong, Peruncit mengambil MARGIN keuntungan di atas jualan, masih perlu membayar cukai INPUT sebanyak 5-20% yang diserapkan sebagai kos pembuatan tetapi cukai input ini TIDAK BOLEH dituntut.

Kadar Sifar - 0% 

TIADA GST ke atas jualan barangan siap, TAPI 
Di bawah GST - Pengilang, Pemborong, Peruncit boleh menuntut cukai input/nilai tambah/barangan mentah/mesin sebanyak 6% 
Sekarang di bawah SST - Pengilang, Pemborong, Peruncit mengambil MARGIN keuntungan di atas jualan, masih perlu membayar cukai INPUT sebanyak 5-20% yang diserapkan sebagai kos pembuatan tetapi cukai input ini TIDAK BOLEH dituntut.

Dikecualikan GST 

TIADA GST ke atas jualan barangan siap DAN
Di bawah GST - PENIAGA TIDAK BOLEH TUNTUT cukai input/nilai tambah/barangan mentah/mesin. 
PEMBEKAL masih boleh tuntut cukai input. 
Sekarang di bawah SST - PENJUAL, PEMBEKAL mengambil margin keuntungan di atas jualan, masih perlu membayar cukai input sebanyak 5-20% yang diserapkan sebagai kos pembuatan tetapi cukai input ini TIDAK BOLEH dituntut.


Apa kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan?



Apa maksud cukai atas cukai?

kos barang mentah/nilai tambah/mesin + cukai INPUT (barang mentah/nilai tambah/khidmat/mesin) 5-20% = kos barangan siap
(Tidak boleh dituntut)

dan apabila dijual

kos barangan siap (termasuk cukai INPUT) + margin keuntungan + cukai jualan 5-20% 

berbanding

kos barang mentah/nilai tambah/mesin + cukai INPUT (barang mentah/nilai tambah/khidmat/mesin) 6% = kos barangan siap
(BOLEH dituntut)

dan apabila dijual 

kos barangan siap (termasuk cukai INPUT+ margin keuntungan + cukai jualan 6% - cukai INPUT yang dituntut 6%


[Video] @TianChua kantoi menipu di sidang media #PenipuRakyat

Posted: 22 Apr 2014 05:11 PM PDT




Nama pun Penipu Rakyat. Kalau Anwar Ibrahim boleh menipu tentang 40,000 pengundi Bangladesh kemudia nafikan, apa lagi Tian Chua. Sampai bila lah macai-macai akan terus tertipu dengan pemimpin-pemimpin PR, gelap hati agaknya... 



BLOG - BLOG BARISAN NASIONAL